Avocat Gabriel Dragomir

Mă puteți găsi și pe:

Numele tău, afacerea ta sau un nume fantezist protejat de o marcă înregistrată?

Cred că un dintre cele mai frecvente întrebări existente în mintea antreprenorilor aflați la început de drum este dacă numele firmei trebuie să fie marcă înregistrată și la ce ajută această cheltuială. Despre constuirea reputației în jurul numelui firmei am scris într-un articol anteriror. Argumentele referitoare la construirea reputației și la necesitatea protejării unicului  mijloc de comunicare către un  public care consideră că nu există diferențe majore  între produse, rămân valabile dar înregistrarea ca emblemă nu mai este posibilă după abrogarea legii 26/1990 prin Legea 265/2022.

Astfel, un antreprenor începător se poate gândi că poate evita cheltuielile cu  marca înregistrată dacă numele firmei coincide cu numele lui. Privit din prisma clienților care leagă afacerile de oameni și mai puțin de companii ar putea părea o idee bună dar depinde foarte mult de industrie și de receptivitatea publicului țintă. De pildă, nume precum Trump, Ford, Tommy Hilfiger au devenit branduri renumite protejate ca marcă prin calitatea produselor sau servciilor oferite dar și prin investiții uriașe în marketing. De cele mai multe ori însă, curiozitatea consmatorilor este atrasă prin denumiri fanteziste care  direcționează inconștientul clientului către dorința de a descoperi și de a deține.  Deci, un nume de firmă identic cu numele antreprenorului poate ajuta la difernțiere dar un nume  fantezist și atractiv este capabil să creeze o imagine în mintea consumatorului  și să exprime unicitatea afacerii.

Dacă în această lume care bundă de idei, reușești să descoperi o denumire fatenzistă și atrăgătoare pentru publicul țintă, în mod sigur îți dorești ca nimeni să nu mai folosească o denumire similară sau asemănătoare deoarece acest lucru ar crea confuzie în piață și ar afecta vânzarea serviciilor sau produselor tale. Unicul instrument juridic prin care poți interzice altor afaceri să utilizeze o denumire dimilară este marca înregistrată.

Doar pentru că este unicul argument că marca înregistrată reprezintă unicul instrument juridic prin care poți interzice concurenților să utilizeze o denumire identică sau similară, investiția în ea merită efortul.

În acest articol își prezint și alte motive care justifică cheltuiala pentru protejarea numelui fantezist al companiei prin marcă înregistrată.

1. Legea a abrogat emblema şi prin urmare denumirea firmei tale, chiar fantezistă, poate reprezenta o marcă înregistrată

 

Legea 265/2022 privind Registrul Comerțului a abrogat dispozițiile referitoare la emblemă astfel că unica modalitate prin care îți poți exprima unicitatea este o marcă înregistratată. Rezervarea de denumire la Registrul Comerțului nu este suficientă în raport cu o marcă înregistrată deoarece legea acordă întâietate mărcii înregistrate.

În plus, pentru rezervarea denumirii nu se verifică registrul mărcilor, motiv pentru care după constituirea societății este posibil să obții o rezervare de denumire pentru o marcă înregistrată și ajungi într-un  într-un conflict legal cu titularul mărcii.

2.  Numele firmei reprezintă principalul mijloc de comunicare cu publicul țintă

De fapt, numele companiei este exclusiv subordonat funcției de comunicare.  Prin nume începi să construiești o relație puternică cu publicul țintă adică să devii memorabil pentru potențialii tăi clienți.

Prin urmare, înregistrarea ca marcă a numelui firmei  îți oferă nu doar dreptul de a-ți exprima unicitatea, cât mai ales posibilitatea legală de a interzice altora să utilizeze un nume similar sau asemănător cu al tău. Acest lucru ajută mult la înlăturarea confuziei în piață, îți permite să profiți de pe urma notorietății mărcii tale și seamănă în memoria consumatorilor un sentiment de încredere și loialitate.

3. Poziționarea în piață

A devenit un truism că poziționarea reprezintă inima strategiei de branding. Chiar dacă la început poziționarea ține mai mult de ambiții și dorințe ea reprezintă totuși o stea călăuzitoare care îți ghidează activitățile zilnice. În timp, chiar dacă poziționarea nu este cea dorită, îți vei fideliza clienții și vei reuși să construiești o imagine puternică în mintea lor.

4. Cum îmi scrii pentru marcă înregsitrată?

Cel mai simplu, rapid și eficient mod de a-mi scrie este prin completarea formularului de mai jos. Am scris și despre despre inregistrarea mărcilor fără intenția de a le utiliza ci doar în scopul blocării concurenței în acest articol.

 

Av. Gabriel Dragomir