Cunoașteți situații de înregistrare marcă în care cererea a fost depusă fără intenția reală de a utiliza marca în activitatea comercială ci pentru a împiedica concurenții să utilizeze semnul înregistrat ca marcă în activitatea comercială?
În acest articol doresc să vă explic de ce companii de bună-credință utilizează în activitatea comercială semne fără a le înregistra ca marcă și de ce unii profită de lipsa înregistrării.
Sistemul atributiv de înregistrare marcă
Legislațiile naționale consacră sisteme diferite de dobândire a dreptului la marcă.
În dreptul român este aplicabil sistemul atributiv.
Acest sistem presupune că dreptul la marcă se dobândește prin prioritate de înregistrare.Dreptul la marcă aparține persoanei care a inregistrat prima semnul distinctiv.
În acest sistem , NU ESTE OBLIGATORIE înregistrarea ca marcă a semnului utilizat.
Există și excepții: în cazul unei firme de pază și protecție, pentru obținerea licenței de funcționare pentru a desfășura activități de pază și protecție este obligatorie înregistrarea ca marcă a denumirii firmei și a semnelor distinctive.(art. 25 al. 1 lit d din HG 301/3012)
Înregistrare marcă în scopul blocării concurenței
Potrivit Deciziei CJUE C-371/18 ” în ipoteza în care titularul unei mărci nu a introdus cererea de înregistrare a acesteia pentru a participa în mod loial la concurență, ci pentru a aduce atingere intereselor unor terți, într-un mod neconform cu uzanțele loiale, sau pentru a obține un drept exclusiv, în alte scopuri decât cele ce privesc funcțiile esențiale a unei mărci, cu precădere funcția de a indica originea comercială a produsului” există rea-credință.
Așadar lipsa intenției se a folosi marca potrivit funcțiilor sale specifice acelea de a indica originea comercială și de a distinge produsele și serviciile de alte produse și serviciile concurente, constituie rea-credință la depunerea cererii de înregistrare marcă și poate fi sancționată cu anularea mărcii.
Astfel, dacă prin cererea de înregistrare se urmărește să se împiedice concurenții sau terții să utilizeze anumite semne ca marcă, acestă înregistrare nu are nicio legătură cu activitatea comercială, reprezintă o veritabilă cerere anticoncurențială al cărei unic scop este împiedicarea terților de a desfășura propriile activități comerciale și este anulabilă chiar dacă marca fost înregistrată și există certificat de înregistrare.
Ce reții
În situația în care dorești să înregistrezi marca în alte scopuri decât acelea de garanta orginea serviciilor și de a distinge un produs sau serviciu de altele similare, înregistrarea este anulabilă pentru rea-credință la înregistrarea mărcii iar eforturile și investițiile tale pot fi inutile.
Dacă ai descoperit că cineva ți-a înregistrat marc și trebuie să anulezi înregistrarea sau ești de bună credintă și ai nevoie de recomandări pentru a-ți înregistra marca, scrie-mi, voi bucuros să discutăm.
Av. Gabriel Dragomir